Tak, jak człowiek ma serce, jako fundamentalny organ funkcjonowania, tak stworzony przez nas samochód, żeby mógł ruszyć z miejsca potrzebuje silnika. Ta cześć auta potrzebuje starannego dbania o nią oraz wyjątkowej konserwacji, bo wystawiona jest na najsilniejszą eksploatację. Jest kilka bazowych czynności, które należy wykonywać cyklicznie, z zachowaniem wyznaczonych odstępów czasowych. Do wymienionych powyżej czynności należy bezwzględna wymiana oleju w silniku auta, i stosowanie oryginalnego paska rozrządu.
Warto też zwracać szczególną uwagę na układ elektryczny, bo bez niego nie odpalimy stworzonego przez nas wozu. Aczkolwiek istotny okazuje sie jednocześnie system chłodzenia silnika, pracującego w każdym aucie.
Nieodzowne jest w tym wypadku stosowanie słusznego do pory roku i sezonu, płynu do chłodnic samochodowych. W porze zimy nie może on zamarznąć, ponieważ doprowadzić to ma prawo do uszkodzenia pompy wody, po pewnym czasie chłodnicy, a na sam koniec całego silnika czy sprzęgła – zobacz Łożyska baryłkowe dwurzędowe. Urządzenie bez chłodzenia przegrzewa się i zaciera. Monstrualne korki, które stały się już powszedniością wielkomiejskich aglomeracji wpływają negatywnie nie jedynie na samopoczucie kierowców, lecz również na stan samochodów.
Głównie zużywa się urządzenie, kultowe wszystkim kierującym i nazywane sprzęgłem. Operacja wymiany sprzęgła okazuje się jednakże dość kosztowna i skutkiem tego wielu właścicieli pojazdów mechanicznych odkłada ją w nieokreśloną bliżej przyszłość. Najprzyzwoiciej jest oczywiście, jeśli oceną stanu tego podzespołu zajmie się doświadczony mechanik samochodowy(np. w czasie cyklicznego przeglądu auta).